Press "Enter" to skip to content

Mackmyra oppnår suksess i saken mot det svenske Forbrukerombudet

Mackmyra Svensk Whisky AB (Mackmyra) har vunnet suksess mot den svenske ekvivalenten til Forbrukerombudet (Konsumentombudsmannen, KO) i Patent- og markeds lagmannsretten i den viktige saken for hele bransjen om den såkalte image-regelen i alkoholloven. Kort fortalt har retten avvist billedregelen da den anses å være i strid med EU-lovgivningen.

Patent- og markeds lagmannsretten kunngjorde sin dom i saken mellom Mackmyra og KO 26. mars 2021. Retten avviste alle KOs seks første krav og to av seks andre krav. Dommen ble dermed en suksess for Mackmyra. Saken gjelder seks bilder som Mackmyra publiserte på sosiale medier og som KO mener er i strid med billedregelen i svenske alkoholloven. Domstolen avviser fullstendig anvendelsen av billedregelen med den begrunnelse at den er i strid med EU-lovgivningen.

Utfallet av saken (som kan ankes til Høyesterett til og med 23. april 2021) er viktig for hele bransjen og er en velkommen avklaring av hvordan markedsføring av alkohol i Sverige kan foregå.

– Det er gledelig at ikke bare Mackmyra, men hele industrien gjennom denne kjennelsen får klarhet om bilderegelens uforenlighet med EU-lovgivningen. Dette gir oss alle, ofte små og mellomstore selskaper, en større mulighet for en jevnere forutsetning for å kunne drive ansvarlig virksomhet i den tøffe konkurransen med store internasjonale selskaper fra andre land med regelverk som ofte er betydelig mer generøse, sier Johan Larsson, administrerende direktør, Mackmyra Swedish Whisky AB.

Kilde: Mackmyra

Foto: Bengt A Lundberg / Riksantikvaren