13. februar er det premiere på semlor i Sverige og en av den svenske bakeribransjens viktigste dager i året, sammen med Kanelbullens dag og Lucia. Fastelavn skal millioner av rundstykker bakes og spises rundt om i landet når 59 prosent av svenskene nyter det tradisjonelle bakverket.
Interessen for semla har økt de siste årene blant det svenske folket, og til tross for tøffe økonomiske tider slo salget av semla rekord på fastelavn i fjor da 59 prosent av svenskene spiste minst én semla. I år er forhåpningene store for Fattiday da bakeribransjen håper på nok en ny rekord.
For bakeribransjen er Fats Day etterlengtet. I de økonomisk tøffe tidene har det svenske folket kuttet ned på mange daglige innkjøp, og dette har også rammet bakeriindustrien. Samtidig øker populariteten til å handle på et bakeri når noe skal feires, alt fra bursdager til høytider. Semlan blir ofte sett på som «bakeriindustriens livbøye» da det holder mange bedrifter flytende i begynnelsen av året når mange forbrukere mangler penger etter jul.
Nesten 60 prosent av svenskene spiser ett eller flere semlor på fettisdagen (13 februar). Og mange, rundt 40 prosent, inviteres til semla på jobb på dagtid. I fjor ble 26 prosent tilbudt en privat semla.
-Økonomisk er dagen ekstremt viktig for bransjens bedrifter, sier Martin Lundell, administrerende direktør i bransjeforeningen Sveriges bagare & konditorer.
I år ser det ut til at innovasjonstakten har avtatt noe når det kommer til å lage nye og vridde semlor. Semmelwrapen ble lansert i 2015 og i kjølvannet har det kommet en rekke fantasifulle varianter som hyller semla. Også i år er det funnet opp nye varianter, men ikke like mange som tidligere år. Den klassiske semlaen står sterkt.
– Nye tolkninger er alltid gøy, og viser hvor viktig semlan er for bakeriene våre, sier Martin Lundell. De nye variantene er en hyllest til vårt kjære bakverk. De er ofte mer kortreiste, men tilfører en glede og lekenhet til det helt tradisjonelle bakverket. Klassikeren er og forblir favoritten og den som selger mest.
—
Faktaboks – Om Semlor i tall
59 prosent av alle svensker spiste minst én semla på fastelavn 2023, som er rekord. Det ble da spist rundt åtte til ni millioner semlor, hvorav de fleste var kjøpte semlor.
38 prosent av alle som spiste semlor på tisdagen ble invitert av arbeidsgiver.
26 prosent av alle som spiste semlor på tisdagen ble invitert privat.
Kilde: Sveriges bagare & konditorer
Foto: Frugan, CC BY 2.0