Press "Enter" to skip to content

Hydrogen – en stadig viktigere del av den grønne overgangen

En global diskusjon om energilagring pågår der bruk av hydrogenteknologi vil bety en løsning. – Jeg ser på det som det eneste rimelige alternativet, sier Michael Glantz, administrerende direktør i myFC. Parallelt skjer en grønn overgang i EU, hvor fossilfritt hydrogen er en viktig del av å løse den fremtidige energiforsyningen, med målet om å oppnå CO2-nøytralitet innen 2050.

En av de første tingene USAs president Joe Biden kunngjorde etter å ha sverget presidenten i januar, var en stimulansinvestering på 2000 milliarder dollar – en prosess der hydrogen er en viktig del.
– Vi ser hvordan flere eksterne faktorer samhandler og hvor teknologien vår med mikrobrenselceller er helt riktig i tid. Det er en del av den grønne overgangen der de ledende økonomiene begynner å ta fart, sier Michael Glantz.

Innenfor EU investeres det også penger i den grønne overgangen, og det er satt av ressurser til å utforske hvordan hydrogen fra fornybare kilder bør bidra til å minimere karbonavtrykket til Unionens land.
Fremskyndet av korona-pandemien vedtok EU-kommisjonen i juli 2020 en meget omfattende hydrogenstrategi som tar sikte på å redusere Unionens avhengighet av import av fossilt brensel. Tanken er at Unionens selskaper skal bli ledende på feltet, og 430 millioner euro er satt av til utvikling av ulike hydrogenalternativer.

– Hydrogen er en dynamisk og allsidig energibærer. Den kan brukes som råstoff og drivstoff med mange forskjellige bruksområder. En av hovedfordelene er at den ikke avgir CO2 eller andre luftforurensninger, sier Michael Glantz.

I Sverige, hvor myFC er basert, er hydrogen et alternativ som får mer og mer oppmerksomhet. Blant annet fikk det svenske energibyrået i oppdrag av regjeringen i februar i år å utvikle en nasjonal hydrogengassstrategi som skal være klar innen utgangen av året. Også innenfor regjeringsinitiativet Fossilfritt Sverige er hydrogen en av løsningene som fremheves for å nå landets klimamål.

Et eksempel er et par prosjekter innen stålproduksjon – SSABs Hybrit -prosjekt og selskapet H2 Green Steels investeringer i Boden – som begge tar sikte på å bruke hydrogen som katalysator i stedet for den tradisjonelt brukte koks. Og når det gjelder produksjon av grønt hydrogen, har selskapet Pure Power startet et pilotprosjekt i Sandviken med mål om å starte en storstilt produksjon.

Da sveriges miljø- og klimaminister Per Bolund dukket opp tidligere i år i et webinar organisert av Fossil -Free Sweden – sammen med energiminister Anders Ygeman, administrerende direktør i H2 Green Steel Henrik Henriksson *, og Hybrits styreleder Anders Regnell – uttrykte han seg veldig positivt om mulighetene med hydrogen.

– Vi er klare til å gjøre alt vi kan for å forberede grunnen til at hydrogen kan bli en sentral del av Sveriges vei mot bærekraft, og for at vi skal bli et ledende hydrogenland, sa Per Bolund. Ministeren var også veldig positiv til det som er myFCs kjennetegn – brenselceller i kombinasjon med batterier:
– De er fantastiske komplimenter til hverandre.

For myFCs administrerende direktør Michael Glantz samhandler alle disse tingene i en positiv retning for selskapets strategi for kommersialisering.
– Det blir stadig tydeligere at hydrogen og brenselceller er en avgjørende del av den grønne overgangen. Vi ser nå en økende interesse for å ansette oss som leverandør av teknologi og kunnskap, blant annet innen softmobilitet og intralogistikk, sier han.

Når det gjelder intralogistikk, har selvkjørende lastebiler – av typen AGV og AMR – betydd noe av en revolusjon. Bakgrunnen er at et moderne lager må være i gang døgnet rundt. Men med bare batteridrift, står de selvkjørende lastebilene for en stor del av tiden for å lade.
– Det problemet ville forsvinne hvis batteriene ble kombinert med vår teknologi for formbare mikrobrenselceller, sier Michael Glantz.

* Fotnote: På webinaret var Henrik Henriksson fremdeles administrerende direktør i Scania.

Kilde: myFC

Om myFC
Det svenske innovasjonsselskapet myFC tilbyr tynne, skalerbare brenselceller som er enkle å dimensjonere og tilpasser seg elektrisk drevne produkter.

Bilde: myFC