Press "Enter" to skip to content

Fem egenskaper som gjorde Greta Thunberg til en leder

Ved å studere dybdeartikler fra store aviser i Sverige og andre land, har Komalsingh Rambaree og Nessica Nässén, forskere i sosialt arbeid ved Universitetet i Gävle, identifisert egenskapene de mener er årsakene til fenomenet Greta Thunberg.

Det er lagt ned stor innsats fra politiske ledere over hele verden for å forhindre ytterligere klimaendringer og utvikle bærekraftige løsninger. Imidlertid har motstridende politiske syn på de komplekse spørsmålene begrenset effektiviteten til foreslåtte løsninger.

De siste årene har Greta Thunberg fremstått som en stor talsperson for miljøspørsmål og mobilisert mennesker over hele verden til å handle mot klimaendringer, og hun legemliggjør fem kjennetegn som er typiske for moralsk autoritet.

– Greta Thunberg har fått utrolig oppmerksomhet, men det er ikke skrevet så mye om hva det er som gjør at hun blir valgt som leder men mer, hva er positivt og negativt med henne og er hun god eller dårlig? Så hva har hun, hva har Greta?, sier Nessica Nässén.

Forskerne kunne se fem klare egenskaper som Greta har og som har gjort henne til en leder:

Hun ofrer sitt eget liv og sin egen komfort for noe som er større enn seg selv, og hun ofrer uten å ha en egeninteresse eller for å oppnå fordeler.
– Når hun ofrer ting som har en direkte positiv effekt på naturmiljøet, da har folk en tendens til å løfte henne høyere.

Hun er tillitsfull, flytter fokus fra seg selv, ber ikke folk stole på henne, men hun ber dem stole på vitenskapen og det gir tillit.
– Hun lever som hun lærer og hun er konsekvent, noe som skaper tillit.

Hun viser tapperhet og pågangsmot, tør å utfordre og det er et tydelig karaktertrekk hun har som mange trekkes mot.
– Hun blir værende når hun får motstand med en vanskelig ting å forplante seg for.

Hun gir håp, de fleste av de som følger henne er unge og for dem er det flott å være kjendis og påvirke. Det blir en dominoeffekt, hun ble kjent og hun blir enda mer kjent fordi hun er kjent og følges derfor av enda flere.
– Det er så mye status blant ungdom i den stillingen hun er i akkurat nå. De føler åpenbart at hvis hun blir hørt, så kan de også bli hørt.

Hun skaper tilhørighet, den yngre generasjonen har alltid hatt et behov for å ha en identitet, en kontekst og en tilhørighet. I det globaliserte flerkulturelle samfunnet blir en som Greta også en mulighet for alle å bli inkludert i.
– Det spiller ingen rolle hvor du kommer fra, alle kan være enige under Greta. Dermed gir det en kollektiv identitet som særlig appellerer til ungdom.

Nessica legger til at Greta også skaper en syndebukk, da hun legger skylden på politiske ledere og store multinasjonale selskaper, noe som gjør budskapet lettere for følgerne som da slipper å føle sin egen skyld.

– De kan følge etter Greta Thunberg og være sinte. Å skape rett og galt og en syndebukk er en strategi som mange ledere bruker, inkludert Greta Thunberg.

Kritiske røster sier også at det kanskje ikke bare handler om at hun er en god leder med god moralsk autoritet. De lurer på hva Gretas bakgrunn som en ung privilegert hvit kvinne betydde og nevner at andre aktivister, for eksempel fra Afrika, var før henne. Eller det at hun har innflytelsesrike foreldre som er engasjerte og villige til å støtte henne.

– Dette kan selvsagt snus, hvor mye av kritikken hun får skyldes at hun er en sint ung kvinne? Jeg tror det er en type leder vi trenger i fremtiden og derfor blir det så viktig å se på, sier Nessica Nässén.

Kilde: Universitetet i Gävle

Foto: Anders Hellberg