Press "Enter" to skip to content

Fortsatt nedgang for Black Friday online – men Black Week klarer å øke igjen

Netthandelen på Black Friday fortsatte som ventet å gå ned – minus 11,6 prosent sammenlignet med fjoråret, viser betalingsselskapet Nets statistikk *. Black Week klarte derimot å øke med hele 1,4 prosent, som imidlertid er betydelig mindre enn i fjor.

– Vi forventet at Black Friday ville avta. Men det er gledelig for handelen at årets Black Week lyktes med en all-time high selv sammenlignet med fjorårets tall under et meget sterkt e-handelsår, med rekordhøy salgsvekst for produkter på nett på grunn av pandemien og restriksjoner, sier Patrik Müller, e-handelsekspert i Nets i Sverige.

Nets undersøker svenskenes shopping på Black Friday og Black Week på ulike måter. Dels gjennom egne data basert på transaksjoner hos svenske nettbutikker i handelen hvor man ser den faktiske økningen eller nedgangen, og dels gjennom undersøkelser blant forbrukere og tradere.

Etter at Black Friday satte rekord på nett fem år på rad, skjedde et trendbrudd i fjor og handelen gikk ned med ni prosent på fredag. Den trenden fortsetter i år og handelen på selve Black Friday falt enda mer: -11,6 prosent. Årsaken er hovedsakelig at salgsperioden Black Week begynner tidligere og tidligere. I fjor økte Black Week med ni prosent, men bare med 1,4 prosent i år.

– Den stadig mer utvidede salgsperioden – nå inkluderer Black Week også helgen før – gjør det vanskeligere og vanskeligere med nye rekorder. Det er imidlertid klart at mange svensker benyttet seg av salgsperioden, spesielt i helgen, noe som gjorde at det ble en tregere salgsperiode resten av uken og på selveste Black Friday, fortsetter Patrik Müller.

De største økningene gjennom uken ble notert på lørdag – på grunn av at Black Week ble forlenget til helgen før, da mange kampanjer starter enda tidligere enn i fjor. Torsdag økte også kraftig, ettersom mange tradere ikke ventet på at selve fredagen skulle starte, men i stedet hadde sitt største salg da.

I de foregående tre årene før fjoråret viste statistikk fra Nets transaksjoner at e-handel økte med 21, 14 og 7 prosent på Black Friday. Den stillestående trenden har blitt sterkere både i fjor og i år, til fordel for økt handel under Black Week. Selv om selve dagen Black Friday mister betydning ettersom flere av kjøpene finner sted under Black Week i stedet, er det fortsatt den desidert største handelsdagen gjennom uken når det gjelder antall transaksjoner.

– Handlefestivalen blir bare mer utvidet for hvert år og både fredagen og faktisk hele uken avtar i betydning. I år så vi kampanjer som «Black Week – tolv dager med salg», og kanskje snakker vi om «Black Month» neste år, avslutter Patrik Müller.

Forbrukerne var noe mer skeptiske i år
Litt færre svensker oppga i Nets årlige undersøkelse at de ville handle på lesedagen totalt, 62 % mot 65 % i fjor. For fysiske butikker var det ingen reell forskjell fra i fjor (6 % vil handle, mot 7 % i fjor), mens noen færre prosentpoeng oppga at de ville handle på nett (35 % mot 39 %).

Forbrukernes oppfatning av Black Friday-konseptet var også litt mer negativ i år – 33 % var negative, mot 28 % i fjor. Bakgrunnen er i hovedsak miljø – 47 % av de som ikke ville handle oppga dette som grunn, mot 44 % i fjor. Kort tid etterpå følger det at du føler deg lurt av traderne, 46 % mot 51 % i fjor.

De største årsakene til å handle i salgsperioden var de samme som i fjor: at du kan gjøre kupp er fortsatt klart størst (76 % mot 77 % i fjor) og for å spare penger (58 % mot 62 %). Et godt flertall av de som ville handle hadde tenkt å bruke mellom SEK 500-3 000, og 4 % for mer enn SEK 10 000.

* Nettodata er basert på faktiske transaksjoner, dvs. kjøp hos tilknyttede svenske nettbutikker i handelen, dvs. Produkter. Et godt og representativt utvalg brukes for å kunne sammenligne med foregående år.

Kilde: Nets

Foto: Tataraseni