En utmerket handleopplevelse fra første søk til levering kan øke antallet kunder betraktelig ifølge nShift.
Mange nettbutikker taper store inntekter på grunn av kunder som er misfornøyde med opplevelsen butikkene gir – opptil 70 prosent av alle nettbaserte handlekurver blir forlatt før kunden går videre til betalingssiden. Omtrent 58 prosent av alle kunder velger å slutte å handle med selskaper som gir en dårlig kundeopplevelse.
I følge nShift, en global leder innen programvareindustrien for leveringsadministrasjon, kan en tilfredsstillende handleopplevelse øke antallet kunder med opptil 35 prosent.
I selskapets nyeste veiledning, «Styrking av kunderelasjoner på hvert trinn av leveringsreisen», utforsker nShift de ulike komponentene som kreves for å gi en slik opplevelse. Veiledningen forklarer hvordan en utmerket leveringsopplevelse kan hjelpe forhandlere:
1. Gi bedre tjenester – Leveringsprosessen blir stadig viktigere for den totale kundeopplevelsen. Nesten halvparten av alle kunder velger å handle hos en annen bedrift hvis de synes leveringstiden er for lang. Det handler ikke bare om hvor raske leveranser er. 30 prosent sier at muligheten til å velge omtrentlig leveringstid er en fordel som øker sannsynligheten for at de vil handle hos en bestemt forhandler.
2. Bygg tettere relasjoner med kunder – Forbrukere liker å vite hvem de har med å gjøre. To av fem er mer sannsynlig å anbefale et produkt hvis det leveres i merket emballasje. Kommunikasjon er også viktig. Fire av fem forbrukere mener at forhandleren bør informere om hvert trinn i leveringsprosessen.
Bli bedre kjent med kundene – Ved å samle inn kundedata kan forhandlere få den innsikten om kundenes handlehistorikk de trenger for å kunne gi anbefalinger, unngå tidligere feil og gi kunden den opplevelsen de forventer.
NShifts administrerende direktør Lars Pedersen sier: «Dagens kunder forventer en smidig og problemfri handleopplevelse, fra de besøker en nettbutikk til pakken lander i postkassen.
Ved å skape en utmerket handle- og returopplevelse fra første besøk på nettsiden til pakken når kunden, kan forhandlere forholde seg til faktorer som mange kunder kan vurdere som negative, for eksempel mangel på ulike leveringsalternativer. Dette kan igjen føre til økt kundelojalitet, flere kunder som stoler på selskapet og kommer tilbake for å handle igjen.»
Kilde: PR Newswire, A Cision Company
Foto: Basile Morin, CC BY-SA 4.0