Svensk Handels e-handelsindikator for månedene juni og juli viser at e-handelsomsetningen går ned med henholdsvis 20 og 11 prosent sammenlignet med samme måneder i fjor. Omsetningen har gått ned gjennom året, men junis utvikling er årets dårligste så langt.
Fra januar til juli har omsetningen gått ned med 14 prosent målt i svenske forbrukeres e-handel fra svenske aktører alene og med 16 prosent når e-handel fra utenlandske aktører også er inkludert.
– Netthandelsomsetningen fortsetter å gå ned fra høye nivåer. At pandemierestriksjonene er faset ut vil selvsagt fortsette å spille en rolle for e-handel når vi sammenligner med forrige års salg. Men nå kommer også effektene av at husholdningene holder tettere i lommeboka når inflasjonen er rekordhøy og renten øker, sier Johan Davidson, sjeføkonom i organisasjonen Svensk Handel.
Nedgangen i omsetning sammenlignet med de siste årene er fortsatt delvis drevet av en litt lavere andel av befolkningen som handler e-handel, 66 prosent i juni sammenlignet med 69 prosent året før og 64 prosent i juli sammenlignet med 66 prosent året før, men fremfor alt forklares nedgangen med at gjennomsnittlig kjøpsbeløp per forbruker går ned. I juni var reduksjonen på rundt 20 prosent og i juli rundt 10 prosent sammenlignet med fjorårets måneder.
– Netthandelen fra utlandet går kraftig ned spesielt i juli, da det kun ble omsatt for rundt en halv milliard kroner. Til og med juli i år har e-handel fra utlandet omsatt for nesten 3 milliarder SEK mindre enn tilsvarende periode i 2021. Den usikre globale situasjonen, høyere fraktkostnader, svak kronekurs, inflasjon og svakere økonomi er faktorer som bidrar til dette, sier Johan Davidson.
Kilde og foto: Svensk Handel