Press "Enter" to skip to content

Unge mennesker tror på seg selv som ledere for en bærekraftig fremtid – bare 1 av 10 tror på voksne

Den yngre generasjonen er ikke bare villig til å drastisk endre livsstil for å redde planeten, de ser også på seg selv som forbilder og de som vil lede utviklingen mot en mer bærekraftig fremtid. Det viser en ny studie der Electrolux kartla hvor nær 14 000 unge mennesker rundt om i verden ser en bærekraftig livsstil, nå og i fremtiden.

Som en del av å realisere Electrolux visjon og ambisiøse mål for 2030 for et bedre og mer bærekraftig liv rundt om i verden, har selskapet gjennomført en stor studie der unge mennesker rundt om i verden har gitt sitt syn på fremtiden når det gjelder bærekraft og vår måte. av livet. Studien viser at unge mennesker hovedsakelig tror på seg selv (37%), forskere (27%) og påvirkere (17%) som de som vil lede utviklingen mot en bærekraftig fremtid, mens bare en av ti tror at voksne vil ta ansvar . Fire av ti (43%) tror også at unge mennesker faktisk vil løse klimakrisen.

Basert på resultatene av studien, undersøker Electrolux løsninger for fremtidens bærekraftige hjem sammen med et nyetablert team av endringsskapere. Teamet består av åtte unge mennesker fra syv land rundt om i verden som alle ønsker å drive positiv endring. Teamet inkluderer også navn som Orsola de Castro, medstifter av Fashion Revolution, sammen med andre etablerte spillere. Sammen skal de arbeide i økter under ledelse av Electrolux Innovationshub, et innsikt- og designteam, med oppgaven å utforske mulige løsninger for fremtidige hjem. Innsikt fra undersøkelsen og teamets arbeid vil deretter bli brukt av Electrolux for å skape nye bærekraftige innovasjoner.

– Vi tror på å kombinere perspektiver for å nå løsninger sammen for en bedre fremtid. Det er derfor vi ønsker å involvere unge mennesker allerede nå, fordi innsatsen vi gjør i dag er det som vil definere fremtiden. Som studien viser, har unge mennesker et stort engasjement og en proaktiv tankegang når det gjelder bærekraftsspørsmål, det er deres fremtid som står på spill, og de vil være en del av, eller faktisk ta ledelsen i, skape løsninger for fremtiden hjem, sier Tove Chevalley, leder for Electrolux Innovation Hub.

Den yngre generasjonen ser ikke bare på seg selv som fremtidens ledere, 49 prosent anser allerede i dag seg selv som ambassadører som aktivt prøver å påvirke andre til å leve mer bærekraftig. Et flertall (57%) er villig til å drastisk endre sin egen livsstil for å redde planeten. Men mens unge mennesker er villige til å ofre, opplever de også frustrasjon over feilene i den forrige generasjonen. 6 av 10 er enige om at unge mennesker er tvunget til å ta seg av problemene som tidligere generasjoner har forårsaket, og et flertall (57%) opplever også at unge prøver å få høre seg, men ikke blir lyttet til.

Veien til en bærekraftig fremtid ifølge unge mennesker
Utdanning i bærekraftsspørsmål (73%) og grønne innovasjoner (69%) regnes som de viktigste løsningene for å nå et mer bærekraftig samfunn, ifølge studien. Når det gjelder det fremtidige hjemmet, prioriterer unge mennesker bærekraftige løsninger for mat, vann og energi, noe som anses viktigere enn smarte funksjoner som mangler et tydelig bærekraftaspekt.

Unge mennesker er også villige til å investere tid og energi i mat. De vil heller produsere sin egen mat (36%) og bruke tid på plantebasert matlaging (34%) enn å engasjere seg i mer tidseffektive løsninger som å spise mer ferdig (12%) eller ikke lage mat i det hele tatt i fremtiden (10%).

– For å dekke behovene til den fremtidige generasjonen må vi flytte fokuset fra det smarte hjemmet til hvordan vi kan skape et hjem som muliggjør en bærekraftig livsstil. Det er åpenbart at denne generasjonens fokus på bærekraft er konstant tilstede når de tenker på deres fremtidige liv, og det er også den høyeste prioriteten i alt vi gjør på Electrolux. Ved å invitere unge mennesker til å delta i utviklingen av fremtidens hjem, er håpet vårt at vi sammen kan se flere perspektiver og finne nye, bærekraftige løsninger, sier Tove Chevalley.

Om målet Electrolux 2030
Studien er en del av Electrolux plan om å oppfylle de ambisiøse målene som er satt for 2030 på områder som bedre mat, bedre klespleie, bedre hjemmemiljø og bedre selskap. På denne måten ønsker Electrolux å bidra med løsninger på dagens globale utfordringer og på en meningsfull måte bidra til å forme fremtiden som dagens unge krever.

Utvalgte resultater fra studien:

Fremtiden for mat og matlaging
De viktigste funksjonene som unge krever i deres fremtidige hjem er muligheten til å produsere sin egen mat (36%), kompostere eller resirkulere matavfall (34%) og å tilberede god plantebasert mat (34%). Dette kan sammenlignes med at bare 12% ønsker å spise ferdigmat i stedet for å lage mat selv, 12% tror at de vil spise dyrket eller kunstig kjøtt, 9% at de vil spise protein basert på insekter og bare 10% tror at de ikke trenger å lage mat i det hele tatt i fremtiden.

Fremtiden for klær og klespleie
Når det gjelder bærekraftige klesvaner i fremtiden, var den mest populære atferden som ble identifisert i studien å investere i klær av høy kvalitet (67%) og å ta vare på og reparere klærne for å få dem til å vare lenger (65%). Drøyt én av fire unge (26%) tror at de vil ha virtuelle klær innen 2030 og 27% tror at muligheten til å leie klærne vil være en bærekraftig oppførsel som er mye praktisert i 2030.

Fremtiden for trivsel hjemme
I forbindelse med ungdoms syn på trivsel i deres fremtidige hjem, viser studien at unge mennesker først og fremst ser det smarte hjemmet som et verktøy for å gi råd og støtte i hverdagen. De vil at det smarte hjemmet skal kunne gi helseråd (36%), treningsrutiner (34%), kostholdsråd (33%) og anbefalinger og tips for en bærekraftig livsstil (32%). De ser også rollen som det smarte hjemmet i å beskytte mot skadelige stoffer i uteluften (35%).

Om studien
Studien ble utført av analyseselskapet United Minds på vegne av Electrolux og inkluderer en kvantitativ digital undersøkelse og dybdeintervjuer. Den kvantitative undersøkelsen ble utført blant 15-20-åringer i 13 land (Argentina, Australia, Brasil, Chile, Frankrike, Tyskland, Israel, Polen, Sverige, Thailand, Storbritannia, USA og Vietnam) og inkluderer 1000 respondenter i hvert marked (totalt 13 886 respondenter). Respondentene ble levert av panelundersøkelsesleverandøren
CINT. Det ble gjennomført totalt 17 dybdeintervjuer med 15–20 åringer fra alle de 13 markedene. Datainnsamlingen fant sted mellom 19. februar og 16. mars 2021.

Kilde: Electrolux

Foto: Electrolux