Investeringen ga resultater. Team Audi Sport markerte Dakar Rally 2023 med innovasjon og ytelse til tross for flere tilbakeslag. Audi RS Q e-tron med sitt elektriske konsept fikk totalt 14 pallplasser på 15 konkurransedager, inkludert prologen. For første gang ledet også Audi-sjåførene rallyet i Saudi-Arabia over tre dager. En serie punkteringer, ulykkesrelaterte sammenbrudd av Carlos Sainz/Lucas Cruz og Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger og også et stort tidstap for Mattias Ekström/Emil Bergkvist forhindret et bedre resultat enn 14. plass.
14 pallplasser og topp 3 syv ganger i sammenlagtresultatene
• RS Q e-tron effektiv med elektrisk drivlinje og fornybart drivstoff
• «Vi er tilbake i 2024», Oliver Hoffmann, teknisk utviklingssjef
Oliver Hoffmann, leder for teknisk utvikling hos Audi, besøkte motorsportteamet den siste helgen i Saudi-Arabia og fremhevet mange prestasjoner: «Hastigheten til vår innovative Audi RS Q e-tron var bra helt fra starten og viste seg også på slutten . Dessverre hadde vi uflaks i ørkenen og mange punkteringer. Til tross for tilbakeslagene kunne laget feire avslutningen takket være sterke prestasjoner. Vi skal nå analysere alt. Målet vårt var en pallplass. Det gjelder fortsatt fordi vi definitivt vil løpe igjen i 2024.»
Etter merkets andre deltakelse i Dakar Rally ga også motorsportsjef Rolf Michl et blandet bilde av resultatet: «Vi opplevde både suksesser og tilbakeslag under Dakar Rally. Toppresultatene under dagsetappene viser at vi er blant de raskeste med vår innovative RS Q e-tron. Og det med en bil som gir lavest utslipp. Men vi har også opplevd mange skuffelser, fra dekk- og chassisskader på ujevne veier til ulykker. Nå skal vi gå gjennom alt grundig, basert på alle aspekter».
Til tross for dette var motivasjonen og ytelsen til serviceteamet imponerende. «I løpet av de 15 konkurransedagene ga støtteteamet alt,» sier Uwe Breuling, leder for kjøretøydrift. «Den felles sterke innsatsen fra Q Motorsport og vårt eget team ga utbytte. Uten dem ville det sterke individuelle resultatet og avslutningen vært utenkelig.»
Mattias Ekström/Emil Bergkvist ledet verdens tøffeste ørkenrally allerede etter prologen og deres lagkamerater Carlos Sainz/Lucas Cruz tok over ledelsen de to påfølgende dagene. Men en rekke på 14 punkteringer i de første 4 etappene, fordelt på alle tre førerteamene, kostet Audi verdifull tid. Flere tilbakeslag fulgte da Carlos Sainz skadet suspensjonen i tredje etappe og krasjet i den sjette. Under den syvende etappen ble hjulopphenget til Ekström/Bergkvists bil ødelagt av en stein som lå usynlig i ørkendammen. Den 14-dobbelte Dakar-vinneren Stéphane Peterhansel hadde da brutt konkurransen etter en flyreise fra sanddynene. Bilen landet så hardt at co-driver Edouard Boulanger ble fraktet til sykehus med ryggsmerter og deretter behandlet av spesialister i Tyskland.
«Tre etapper med topp-tre resultater viste hva som var mulig,» sier Stéphane Peterhansel. «Men jeg har ingen erindring om ulykken min, som knuste alle forhåpninger.» Dagen før pause lå den franske duoen på en lovende sammenlagt andreplass. Den spanske duoen med Carlos Sainz/Lucas Cruz lå da på fjerdeplass. «Men det ser ut til at ingenting gikk vår vei i år,» oppsummerte Carlos Sainz. «Hele teamet var godt forberedt, men to ulykker stoppet oss fra å fullføre. Det er slik motorsport kan være noen ganger, dessverre. Spanjolen og hans co-driver Lucas Cruz var på topp tre i fem etapper før de måtte bryte.
Alt håp hvilet derfor på Mattias Ekström/Emil Bergkvist som, til tross for at han kun konkurrerte for tredje gang, klarte den tøffe konkurransen under det 890 mil lange rallyet, hvorav 420 mil var spesialetapper. «Det var et tøft rally, vi ga aldri opp selv etter de store tidstapene,» sa den to ganger DTM-mesteren og verdensmesteren i rallycross Ekström. «Når vi ikke stolte på kartet enkelte dager, sakket vi ned farten, ellers målte vi oss mot de fremste.»
Og med stor suksess. Fra niende etappe var svenskene blant de fire beste seks ganger på rad. I de krevende sanddynene i Empty Quarter klarte Ekström/Bergkvist å kapre tredje- og andreplassen under maratonetappen, som ble kjørt uten kveldsgudstjeneste. Totalt var de i topp tre på rankingen seks ganger under Dakar Rally 2023. Nesten sju timer bak teten, grunnet reparasjoner på egen bil, men også etter å ha hjulpet lagkamerat Sainz, ga en samlet 14. plass i konkurransen .
«På noen måter har Dakar-rallyet kommet tilbake til røttene i år», analyserte Sven Quandt, teamleder for Q Motorsport, som ser tilbake på mer enn tre tiår med erfaring som tidligere sjåfør og teameier. «Det nådeløse tempoet, tilbakeslagene for en rekke toppryttere, lengden på mange etapper og det utfordrende terrenget er en påminnelse om fortiden. Jeg er glad for at vi sammen med Audi besto konkurransen og gjorde det mulig å komme i mål. For Mattias og Emil er denne disiplinen fortsatt relativt ny. Hatten av for deres prestasjoner.»
RS Q e-tron i korte trekk:
– Høyspent batteri på 52 kWh netto
– Elektriske motorer: én Audi MGU05 fra Formel E per aksel
– Rekkeviddeforlenger: 2.0 TFSI-motor fra DTM via Audi MGU05 fra Formel E
– Refuel fornybart drivstoff
2023 års Dakar rally:
– 31. desember-15. januar
– Totalt 890 mil, hvorav 460 er spesialseksjoner i Saudi-Arabia
– 820 konkurrenter fordelt på 8 klasser
– 68 nasjonaliteter inkludert støtteteam
Kilde: Audi
Foto: Audi