Press "Enter" to skip to content

Pris viktigere enn rekkevidde for elbilkjøpere

Bilselskaper kjemper for å overgå hverandre når det gjelder rekkevidde, men det kundene ser etter er lavere priser. Det viser en undersøkelse gjort blant besøkende på den store elbilmessen eCarExpo i Stockholm i begynnelsen av måneden. 47 % sier de ønsker å se lavere priser før de bytter til elbil, men bare 8 % sier de trenger lengre rekkevidde.

«Rekkeviddeangst» har blitt noe av et mantra i bilbransjen og bilprodusentene har handlet ut fra at dette er det store hinderet når det gjelder å få kundene til å gå over til elbiler.

Men nå viser det seg at dette ikke er det store hinderet – i stedet er det lavere priser kundene etterspør. Undersøkelsen fra eCarExpo snakker et tydelig språk: Blant de som sier at de IKKE vil kjøpe en ladbar bil i løpet av de neste 12 månedene, angir

47 % at de ønsker å se lavere priser, men bare 8 % sier de trenger lengre rekkevidde.

– Trenden har endret seg, sier Anna Fägersten, som er markedssjef for eCarExpo.

– For noen år siden, da elbiler var helt nye, var det nettopp rekkevidden som var etterspurt. Men nå ser det ut til at folk har innsett at nesten all kjøringen deres håndteres like godt av en bil med 35 mils rekkevidde som en med 60 mils rekkevidde. I dag etterspørres lavere priser.

Motorjournalist Alrik Söderlind er enig

– Det føles litt rart når helt nye ukjente merker har innstegsmodeller som starter på 500 000 SEK. Og det er nesten ingen enkle elektriske pendlerbiler å kjøpe.

Enkelte bedømmere mener at Sverige er tidlig ute med denne refleksjonen.

Gunnar Dackevall er administrerende direktør i messearrangøren eLife Nordic AB, som arrangerer elbilmesser i fem land:

– Norge og Sverige er blant de mest modne elbilmarkedene i verden, og all ny teknologi starter på toppen av markedet og så tar det litt tid før det sildrer ned… I de store europeiske bilmarkedene er elbiler fortsatt ny, og sortimentet er derfor tilpasset kjøpere som ønsker å være tidlig ute og har råd.

En annen grunn til at det er folksomt i premiumsegmentet elbiler er komponentmangel og leveringsproblemer. Flere merker har tydelig varslet at de dropper fokus på volum og heller investerer i dyrere biler med høye marginer.

– Det blir spennende å se hvor raske bransjen er til å sanse hva markedet sier. Fisker snakket for eksempel om at deres nye bil, Fisker Pear, var billigere enn noen trodde var mulig, blant annet gjennom helt nye løsninger. Det føles som om alt fokuset på premium åpner dører for nye spillere som ønsker å ta en annen posisjon.

Kilde: eLife Nordic AB

Foto: Tobias Dahlén / Sweden Photo Passion