Flybåtene over Øresund er tilbake – men denne gangen er de elektriske og miljøvennlige. Fly over vannet på ren strøm mellom København og Landskrona på 36 minutter i stedet for 1,5 time med buss. Eller Helsingör og Helsingborg på sølle sju minutter. Uten sjøsyke og også til rekordlave kostnader. Candela P-12 Shuttle, verdens raskeste elektriske ferge, kan endre båttrafikken mellom Danmark og Sverige.
På fredag vil Candela demonstrere sin banebrytende flyskrogteknologi ved å gjennomføre den første elektriske båtturen mellom København og Malmö – på rekordtid.
Candelas elektriske hydrofoilferge P-12 Shuttle flyr over vannet raskere, mer komfortabelt og betydelig billigere enn konvensjonelle fartøyer. Under skroget på 30-mannsfergen er det datastyrte vinger, flyvinger, som reduserer energiforbruket med 80 % og muliggjør lang rekkevidde og høy hastighet på elektrisitet – for første gang i verdenshistorien. Med en toppfart på 30 knop og en rekkevidde på opptil 60 nautiske mil ved 25 knop, er P-12 Shuttle verdens raskeste elektriske skip, det med lengst rekkevidde og også det mest e-energieffektive. Takket være datamaskiner som justerer luftfoilen 100 ganger i sekundet for å balansere båten, unngår passasjerene også sjøfolks evige pine, sjøsyke – selv i grov sjø.
Fremfor alt er Candelas flyskrogteknologi bærekraftig: en fersk livssyklusanalyse fra Royal Institute of Technology KTH i Stockholm viser også at Candela P-12 Shuttle slipper ut hele 97,5 % mindre karbondioksid enn tilsvarende dieselskip, et tall som inkluderer produksjon, bruk i 30 år og resirkulering .
Fredag kommer Stockholm-selskapet til København med Candela C-8, selskapets nye elektriske fritidsbåt, for å vise frem teknologien og slå rekord: for første gang å kjøre mellom København og Malmö i en elektrisk hurtigbåt.
– De ønsker å vise at teknologien vår kan gjøre sjøbåren transport bærekraftig og raskere, og samtidig skape direkte forbindelser mellom byer og nabolag. Takket være hastigheten og den lave kostnaden kan vi lage helt nye linjer, som i mange tilfeller vil være raskere enn bilen, fordi den raskeste veien er ofte over vann, sier Erik Eklund, leder for Candelas satsing på kommersielle båter.
- Som et eksempel kan en Candela P-12 Shuttle reise ruten Helsingborg Helsingör på syv minutter, en rute som i dag tar 20 minutter med nåværende ferger.
- Hvorfor bruke 1,5 time på å reise fra Landskrona til København når du kan fly over sundet til Nyhavn på 36 minutter?
- Deler av Ventrafiken kan også med fordel erstattes av Candela P-12. For eksempel turer som ikke trenger å frakte biler og sommertrafikk når mange besøkende ikke trenger å kjøre. Krysset med en P-12 ville tatt 17 minutter i stedet for 30 i dag. I tillegg vil på- og avstigning være mye jevnere og raskere, takket være det faktum at P-12 Shuttle svinger i en sirkel og stopper veldig raskt ved broen.
- Fra Ven kunne man også fortsette med direkteforbindelse til Helsingborg på 25 minutter.
- Direkte sjøtrafikk mellom Landskrona og Helsingör på 32 minutter i stedet for en drøy time med bil, eller 100 minutter med dagens kollektivtransport.
Kilde: Candela
Bild: Candela P-12 Shuttle. Foto: Candela