Ved fjorårets Däckrazzia hadde én av fem svenske bilister slitt dekk uten å være klar over det, og litt over én av ti hadde alt for lite lufttrykk i dekkene. Totalt ble 748 biler kontrollert under 15 Däckrazzia i Västra Götaland, Skåne og på Gotland. Nå blir det nye Däckrazzia i ulike deler av Sverige.
– Det er fortsatt mye å gjøre for å øke kunnskapen om dekk, sier Rickard Cosini, NTF.
Dårlig kontroll over mønsterdybden
De fleste sjåfører som kjørte med tre millimeter eller mindre mønsterdybde ved fjorårets dekkraid vurderte mønsterdybden som tilfredsstillende eller god. Hvis de målte verdiene er representative, betyr det at hver femte bil på Sveriges veier kjøres av en sjåfør som har tre millimeter eller mindre mønsterdybde på ett eller flere dekk, uten å være klar over dette.
– Hold øye med mønsterdybden. Hvis dekkene begynner å bli slitt, bør du være ekstra forsiktig når det er vått på veien, for ikke å risikere vannplaning. Mønsteret må til for å lede vannet bort slik at dekkene får grep i veibanen, sier Rickard Cosini.
Bildekk er utslitt når mønsterdybden når under 1,6 mm, som er lovlig grense om sommeren. Andelen som kjørte på minst ett dekk med ulovlig mønsterdybde blant biler som ble undersøkt i fjorårets Dekkraid var 2,9 prosent.
Mange kjører med for lite lufttrykk i dekkene
Fjorårets Däckrazzia viser også mangler når det gjelder lufttrykket i dekkene. En av tre spurte sjåfører hadde ikke sjekket lufttrykket i dekkene den siste måneden eller visste ikke når det var gjort sist. Tolv prosent hadde minst 30 prosent for lavt lufttrykk i ett eller flere dekk.
– Ved for lavt lufttrykk slites dekkene raskere, drivstofforbruket øker og stabiliteten blir dårligere. Med dårligere stabilitet kan risikoen for en trafikkulykke ved unnamanøver eller voldsom oppbremsing øke, sier Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningen.
«Däckrazzia» i forskjellige deler av landet
Årets periode med dekkraid starter. Målet er å minne bilistene på deres ansvar for å holde øye med dekkene og hvorfor dette er viktig. Dekkraidene gjennomføres i forbindelse med politiets vanlige trafikkkontroller. Når trafikkkontrollen er ferdig, får sjåføren tilbud om å få undersøkt bilens dekk. Dekksjekken er frivillig.
Det gjennomføres årlig dekkraid for å øke kunnskapen om betydningen av mønsterdybde og lufttrykk for trafikksikkerhet og miljø, samt om energimerking av dekk. Däckrazzia er et samarbeid mellom det svenske energiverket, VTI, Dekkbranschens Informationsråd, NTF og Bilprovningen. Dekkrazziaer gjennomføres i forbindelse med Svenske Politiets faste trafikkkontroller. «Däckrazzia» gjennomføres i år i Jämtland, Stockholm, Södermanland, Västra Götaland, Skåne og på Gotland.
Kilde: Däckrazzia, Sverige